In Didactief van oktober 2010 wordt uitvoerig ingegaan op de ervaringen die opgedaan zijn met 'Vrij, Vrolijk, Veel Lezen'.
Door het vergroten van het leesplezier worden leerlingen in het voortgezet onderwijs gestimuleerd om leeskilometers te maken.
In vmbo 1 en havo 3 van het Augustinuscollege, het Reggesteyncollege en het Mariscollege gingen aan de slag met het volgende stappenplan:
1. Leerlingen geven aan wat hun interesses zijn
2. Ze zoeken passend leesmateriaal met behulp van boekenzoeker.org of leestipmachine.nl
3. 3x per week wordt in de klas 30 minuten gelezen (ook de docent doet mee)
4. gaan individueel aan de slag met de verwerkingsopdrachten
5. Wisselen de leeservaringen uit
Ook notoire nietlezers raakten enthousiast. Taalcoördinatoren ervaren de aanpak als een verademing om zo concreet met taalbeleid aan de slag te gaan en resultaat te boeken.
'Intermezzo' - Sally Rooney *****
4 dagen geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.