Beste collega's
Leuk initiatief. Lijkt me goed om hier een keer op terug te komen.
De Leesfabriek
Stichting De Leesfabriek (www.deleesfabriek.nl en www.deleesfabriek.be) wil leesbevordering
en leesplezier onder jongeren stimuleren, door het neerzetten van een
interactief platform voor en door jongeren. Daaraan zijn gekoppeld de
mogelijkheden van sociale media en de betrokkenheid van diverse auteurs.
Jongeren krijgen hierdoor de mogelijkheid hun passie voor lezen te delen met
leeftijdsgenoten. Dit is nodig omdat deze doelgroep te weinig geprikkeld en
geïnspireerd wordt om te lezen. Daarnaast is het belangrijk dat deze jongeren
de stap maken van de jeugdliteratuur via de jongerenliteratuur naar
volwassenenliteratuur. Alleen wanneer dat met plezier gebeurt blijven deze
jongeren lezers voor het leven. Belangrijk in deze is dat de website zorgt voor
rijke titelinformatie (content) over jongerenliteratuur, dat het onderwijs
actief wordt ondersteund, en dat jongeren actief kunnen deelnemen aan de zgn.
“Lokale Leesfabrieken”, binnen Nederland en Vlaanderen.
Boekhandel
Met de content uit De Leesfabriek kan de boekhandel zich
profileren, online en/of in de winkel. Deze content wordt daarmee aantrekkelijk
voor boekhandels die zich (willen) richten op deze doelgroep. De boekhandel is
op vele fronten de bakens aan het verzetten. Digitalisering heeft veel
aandacht, maar de mogelijkheden worden nog te weinig benut door de boekhandel.
Kinderen in de basisschoolleeftijd hebben de afgelopen jaren veel aandacht
gekregen en zij lezen over het algemeen goed en met plezier als ze naar het
middelbaar onderwijs gaan. Maar de boekhandel dreigt deze lezers als ze
jongeren zijn te verliezen aan andere vormen van vrijetijdsbesteding, zoals
games en andere prikkels die laagdrempelig zijn. Wij zijn er van overtuigd dat
jongeren die via De Leesfabriek op een eigentijdse en snelle manier worden
aangesproken op hun passie voor lezen, deze passie zullen voortzetten en zullen
delen met leeftijdsgenoten, die vervolgens kunnen zorgen voor een
olievlekwerking naar de boekhandel. Naast de directe contacten met individuele
jongeren zijn er nieuwe mogelijkheden om de contacten met de scholen hernieuwd
aan te halen binnen het kader van zgn. Lokale Leesfabrieken (zie pag. 2).
Onderwijs en Bibliotheek
Parallelle belangen zijn er voor het onderwijs en de
bibliotheek. Nog teveel wordt op middelbare scholen gewerkt met oude
boekenlijsten en een vastgestelde canon, die de ruimte voor leesplezier en
daarmee voor leesbevordering beperken. Hoe vaak niet wordt een goede en
enthousiaste lezer in het voortgezet onderwijs de lust tot lezen ontnomen.
Bibliotheken streven naar het realiseren van lokale
netwerken, maar hebben geen goed antwoord op de vraag van jongeren, het is een moeilijke
doelgroep die in de praktijk vaak geen prioriteit krijgt. Zo is er geen sprake
meer van een doorlopende leeslijn. We kunnen deze lijn herstellen 1) door een
nauw contact met uitgevers te onderhouden, 2) regelmatig in gesprek te gaan met
jongeren en 3) docenten en bibliotheekmedewerkers goed te informeren. Dan
kunnen jongeren door gedreven bibliothecarissen en enthousiaste docenten
uitgedaagd worden en kunnen ze elkaar stimuleren tot het lezen van voor hen
interessante literatuur. Alleen op die manier blijft lezen leuk. Dit gegeven
staat los van de vraag of een bepaald boek wel of niet ‘op de lijst’ mag, De
Leesfabriek draait om leesplezier, niet om het doordrukken van een nieuwe
literatuurlijst. Als jongeren en docenten uiteindelijk samen hun
literatuurlijst kunnen optimalieren is dat mooi meegenomen…
Docenten en bibliothecarissen hebben behoefte aan steeds
geactualiseerde informatie over wat jongeren boeit en hoe ze daar binnen het
kader van het literatuuronderwijs en leesbevordering mee uit de voeten kunnen.
Hoe kan dat gerealiseerd worden?
Te denken
valt aan:
- opzet en begeleiding van leesgroepen
binnen het voortgezet onderwijs, leesgroepen die gericht zijn op leesplezier,
- voortdurend actualiseren van het
aanbod voor deze doelgroep,
- structurele ondersteuning en professionalisering
van docenten/bibliothecarissen,
- georganiseerde uitwisseling van
ervaringen tussen docenten en bibliothecarissen binnen het voortgezet onderwijs
en bibliotheken
De Leesfabriek
brengt jongeren via een digitaal platform (website) met elkaar en met aantrekkelijke
boeken in contact. Om dit optimaal te realiseren is het volgende nodig:
- de huidige
website van De Leesfabriek door ontwikkelen tot een echt platform,
- ontwikkelen
van interactieve tools (zoals apps en betere inzet van social media)
- organiseren van live-events door Lokale
Leesfabrieken, georganiseerd of ondersteund, door en voor jongeren.
Lokale
Leesfabrieken
Deze Lokale Leesfabrieken kunnen gerealiseerd worden in een
samenwerking tussen verschillende partijen. Te denken valt aan (de mediatheek
van) een school, in combinatie met de (plaatselijke) bibliotheek, de boekhandel
en/of een culturele broedplaats. Alle combinaties zijn mogelijk, zolang het om
actieve partners gaat.
Te organiseren activiteiten:
- boek-events
met auteurs
- leesgroepen
/ leespanels / discussiegroepen
- (deelname
aan / aanwezig op) culturele festivals
- organisatie
/ deelname schrijfwedstrijden
- het maken
van filmpjes over boeken
- concrete
dwarsverbanden met DJP / Inktaap / GDMW festival
Voor de lokale Leesfabrieken is op dit moment interesse
vanuit verschillende plaatsen in Nederland en Vlaanderen. Zo liggen er
inmiddels concrete contacten met enkele scholen en een bibliotheek in Zaandam.
Met een school en bibliotheek in Hoogeveen. Met het rectorenoverleg van de
gemeenschappelijke VO-scholen in Almere. In Vlaanderen is interesse vanuit de
bibliotheek en de dienst cultuurparticipatie van de Gemeente Gent. En vanuit scholen
in Sint Niklaas en Tessenderloo.
Bezoek onze website: www.deleesfabriek.nl
of www.deleesfabriek.be
Volg ons op Twitter via @deleesfabriek,
Volg ons op Facebook via de fanpagina ‘De Leesfabriek’
De Leesfabriek is opgezet
door John Schrijnemakers en Dorothée Postel, vanuit Het Leesbureau te
Amersfoort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.