Volgen per email

dinsdag 9 maart 2010

Nieuws over Leesadviezen.nl

LEESADVIEZEN.NL: OOK KOMEND SCHOOLJAAR WEER ERG NUTTIG VOOR LEERLING EN DOCENT

Lezen voor de lijst is nog steeds op veel HAVO/VWO-scholen een probleem:
stuur een leerling onvoorbereid naar de bibliotheek en hij 'verdrinkt'
bij zijn poging om een boek te kiezen; geef hem een lijstje met titels
en hij weet nog niet wat hem te wachten staat.

Leesadviezen.nl biedt nu al jaren de oplossing voor dit keuzeprobleem.
Door een groot aanbod van (ook heel recente) boeken, ingedeeld in
thema's en op niveau, en door een korte, heldere toelichting bij elk
boek, wordt de keuze van 'het goede boek op het goede moment' voor de
leerling een simpele zaak.

De docent krijgt verdiepingsopdrachten bij elk boek, met de uitwerking
van al die opdrachten (zeven stuks per boek!). Ook als u zelf het boek
nog niet gelezen heeft, kunt u met behulp van de uitwerking beoordelen
of de leerling het boek goed gelezen en begrepen heeft.

'Internetfraude' is bij deze aanpak uitgesloten.

Al vele tientallen scholen werken met deze methode: via het
schoolnetwerk of met 'losse' cd-roms voor de leerlingen, begeleiden de
leraren hun leerlingen op weg naar een aantrekkelijke en verstandige keuze.

Aan de nieuwe versie voor 2010-2011 wordt hard gewerkt. Aan de ruim 200 boeken die de versie van Leesadviezen.nl 2009-2010 al bevatte, worden weer de meest geschikte boeken van het afgelopen leesseizoen toegevoegd: de nieuwe boeken van bekende auteurs als Thomas Rosenboom,Tommy Wieringa,Maarten 't Hart, Désanne van Brederode en Renate Dorrestein, maar ook voor leerlingen erg geschikte boeken van minder bekende auteurs als Wanda Bommer, Tania Heimans en Peter Drehmanns.

Nadere informatie over de methode vindt u op de website www.leesadviezen.nl kunt u nalezen in het artikel dat ik hierover in Levende Talen Tijdschrift schreef (9e jaargang, nummer 2, juni 2008), of opvragen via info@leesadviezen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.