Volgen per email

dinsdag 3 mei 2011

Ga eens anders met boeken en gedichten om in de klas

Beste collega's,

Op youtube staat een eerste aflevering van TILT Magazine. De bijbehorende lesbrief is geplaatst in de leermiddelendatabase. Doelstelling van TILT Magazine is om literatuur dichter bij de leerlingen te krijgen m.b.v. nieuwe media.
Met behulp van T I L T willen de makers aan scholieren/leerlingen laten zien dat ze meer met boeken, gedichten, taal & literatuur hebben dan ze denken. T I L T duurt rond de 5 minuten en heeft een aantal deelgebieden. De bedoeling is meerdere afleveringen te maken. Hierdoor kunnen docenten gemakkelijk een keuze maken uit de verschillende onderwerpen. Bij elke aflevering leveren wij een lesbrief in pdf.
De onderdelen van T I L T zijn:
1) Pimp a poem - een gedicht in een nieuw jasje gevarieerd gebracht door scholieren en leerlingen.
2) 1-minuut-boek - een boek verteld / ingeleid in één minuut.
3) Video recensie - over een nieuw verschenen boek, dvd, film, gedicht(enbundel).
4) Spotlicht - tussendoor - favoriete boeken van ...

Bekijk het filmpje op youtube
Zie de lesbrief op de webstite

Workshops Pimp-a-Poem
In de pimpapoem workshop werken we met 5 of 6 groepjes van 5 leerlngen die zelf een gedicht gaan 'pimpen'. De gedichten in kwestie worden in overleg met de docent geselecteerd. Afhankelijk van wat een groep kan, wordt er een beeldselectie gemaakt vooraf of m.b.v. internet of zelf gefabriceerd. De scholieren maken er muziek bij (al dan niet met behulp van computers) en een van de scholieren (of meerdere) uit het groepje zingt of draagt het gedicht voor. Dat wordt uiteindelijk samengesmolten tot een filmpje. Het doel van de workshop is om scholieren actief te laten werken met gedichten. Wat voor beeld past erbij, welk soort muziek kan erbij worden gemaakt, welke sfeer wil je overbrengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.