donderdag 4 april 2013

De rol van de mediathecaris


Wie, wat, waar, wanneer en waarom - Roeland Smeets

Wie:Ik ben geen ict-coördinator, geen docent en al helemaal geen directeur of bovenschoolse manager; mijn naam is Roeland Smeets, ik ben 64 jaar, mediathecaris, mediacoach en lid van de werkgroep informatievaardigheden van het Barlaeus gymnasium in Amsterdam.

Wat:In de pauze komen ze in drommen binnen..... [koptelefoon?] Tijdens een tussenuur kunnen ze aan de slag met huiswerk of een spelletje..... ik geef ze instructie in zoeken op internet, de Faq's of beeldbewerking.... De website van onze school [www.barlaeus.nl] onderhoud ik nu twaalf jaar... Met de docenten zet ik een leerlijn informatievaardigheden/Mediawijsheid uit... Ik houd een agenda bij waarin docenten kunnen aangeven wanneer ze met een klas aan de computer willen.
Ik heb leuk en vooral afwisselend werk want leerlingen komen bij mij met vragen en ik heb [meestal wel] de antwoorden: heb je een woordenboek voor me ? Antwoord: heb jij een borg?
Hoe regel ik de regelafstand in Open Office Writer ? [wij hebben geen Word] Welk boek zal ik gaan lezen ? Antwoord: welk boek vond je mooi?
En dat is nog niet alles. Lees meer 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.