Volgen per email

dinsdag 14 januari 2014

VAN HARTE GEFELICITEERD

 Gelezen in de PZC van afgelopen week:

Calvijn College is 'excellente school'

Afbeelding
GOES - 13 januari-  Drie afdelingen van het Calvijn College ontvingen maandag het predikaat 'excellente school'. Het gaat om de praktijkschool aan de Appelstraat in Krabbendijke, de vmbo-afdeling (gemengd/theoretisch) in Tholen en de havo in Goes.
Deze onderscheiding is uitgereikt door het ministerie van Onderwijs aan basisscholen, middelbare scholen en scholen voor speciaal onderwijs die zich positief onderscheiden. In totaal kregen 76 scholen in het hele land het predikaat. Scholen moesten zichzelf aanmelden om kans te maken. Er waren 141 inschrijvingen.

Reynaertcollege Hulst is weer de beste school

HULST - 10 januari -  Het Reynaertcollege in Hulst is voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot beste school van Nederland. De school wint met twee onderwijstypen, vwo en havo.
Dat is de uitkomst van de dertiende editie van het scholenkwaliteitsonderzoek van opinieblad Elsevier. Vorig jaar kwam ook de vmbo-afdeling gemengd-theoretische leerweg van het Reynaertcollege als beste uit het Elsevier-onderzoek. "We zijn hier heel blij mee", reageert rector Piet de Witte van het Reynaertcollege. "Het is wel heel bijzonder dat je twee jaar achter elkaar beste school van Nederland wordt. Het is een teken dat we ons niveau weten vast te houden en daar zijn we trots op."
De leerlingen deelden gisteren mee in de vreugde, ze kregen een tractatie. Elsevier meet de kwaliteit van de scholen af aan het percentage zittenblijvers in de onderbouw, rekeninghoudend met het advies van de basisschool, het aantal leerlingen dat onvertraagd het diploma haalt en het gemiddelde examencijfer. Ook het verschil tussen het cijfer voor het centraal schriftelijk examen en het schoolexamen telt mee.
 In "Scholen Zeeland laten zich niet gek maken" -PZC 14 januari- relativeert rector De Witte de onderzoeken. "Elsevier zegt dat we de beste school van Nederland zijn. Dat is natuurlijk heel arbitrair. Je kunt een plattelandsschool niet vergelijken met een school in Rotterdam, waar veel kinderen met een taalachterstand op zitten."
 
Collega mediathecarissen op deze scholen: Van harte. 
Ik ben natuurlijk benieuwd naar de relatie tussen de goede prestaties, waardering en integratie van de mediatheek op de school met het onderwijs.  Want de mediatheek maakt ongetwijfeld deel uit van het grotere geheel!



 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.